دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

اسلحه M16 ساخت آمریکا

نام سلسله مسلسل‌های جنگی مجهز ساخت شرکت کلت و تحت امتیاز ارتش ایالات متحده آمریکا است. مسلسل ام۱۶ دارای چند نسل مختلف می‌باشد که مدلهای ام۱۶/آ۱، ام۱۶/آ۲، ام۱۶/آ۳، ام۱۶/آ۴ را شامل می‌شوند. بیشترین کاربرد مسلسل‌های ام۱۶ در نیروی زمینی است و از دهه ۱۹۶۰ تاکنون در ارتش ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار دارد. سلسله مسلسل‌های ام۱۶ مورد استفاده بیش از ۱۵ کشور عضو پیمان ناتو و بسیاری دیگر از کشورهای جهان است. مسلسل ام۱۶ در سال ۱۹۶۴ میلادی و برای اولین بار به عنوان اسلحه سازمانی در ارتش آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

دقت و نواخت تیر (تعداد شلیک در دقیقه) ام۱۶، بالاتر از تیربارهای ژ۳ و کلاشینکف است. کالیبر مسلسل ام۱۶، ۵٫۵۶ است و به روش غیر مستقیم توسط گاز باروت حاصل از شلیک مسلح می‌شود وسیستم قفل گلنگدن آن بصورت چرخدنده‌ای طراحی شده است

.

خصوصیات اسلحه

حالات شلیک : ۱- تک تیر ، ۲- سه تیر (three-round burst ) در این حالت با هر بار فشار دادن ماشه سه تیر شلیک می‌شود. از مزیتهای آن در نشانه گیری است که با یک بار نشانه گیری دقیق، می‌توان سه تیر به سمت دشمن شلیک کرد  ، ۳- رگبار (حالت رگبار در مدل ام۴آ۱ وجود دارد که در این مدل حالت سه تیر وجود ندارد.

طول اسلحه : ۸۵۰٫۹ میلیمتر  ۳۳٫۵ اینچ

طول لوله : ۳۶۸٫۳ میلیمتر ( ۱۴٫۵ اینچ ) ( لوله این اسلحه در نوع ام۴آ۱ سنگین تر بوده و دارای مقاومت بیشتری نسبت به گرما در آتش مداوم در حالت رگبار است)

وزن اسلحه بدون خشاب : ۲٫۹۴ کیلوگرم ( ۶٫۵ پوند)

وزن اسلحه با خشاب : ۳٫۴ کیلوگرم ( ۷٫۵ پوند)

برد مؤثر : ۳۶۰ متر

برد نهایی : ۳۶۰۰ متر

میزان آتش : ۷۰۰ الی ۹۵۰ تیر در دقیقه

سرعت گلوله در سرلوله ( سرعت اولیه گلوله ) : ۹۵۰ متر بر ثانیه  ۲۹۷۰ فوت بر ثانیه

خشاب : ۳۰ تایی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد