دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

اثر انگشت معتاد ها فرق می کند!

اثر انگشت همیشه راه مناسبی برای تشخیص جرم بوده است حالا یک ویژگی جدید هم به آن اضافه شده است. این ویژگی به تشخیص مصرف مواد مخدر کمک می کند. هول یاتس از شرکت انگشت نگاری هوشمند، دستگاه هایی را اختراع کرده که به پلیس کمک می کند، از طریق اثر انگشت نوع موادمخدر مصرفی را تشخیص بدهند. این دستگاه از طریق تجزیه و تحلیل عرقی که از منافذ انگشتان خارج می شود، کار می کند. به این صورت می تواند نوع مواد مخدر را تشخیص دهد.

سلاطین نبرد

معرفی تانک ها


تانک MERKAVA :

ساخت صنایع نظامی رژیم صهیونیستی با تمرکز روی اصل حفاظت بیشتر نسبت به توان آتش. مرکاوا از معدود تانک های مدرنی است که موتورش به جای پشت تانک، برای ایجاد فضای اضافی برای حمل نیرو  یا مهمات بیشتر در جلوی زره پوش جای گرفته. همچنین گونه چهارم این تانک از جمله اولین زره پوش هایی است که که به سیستم در دست آزمایش دفاع فعال قرار است مجهز شود.












تانک T72/90 :

یکی از پرشمار ترین تانک های ساخت شوروی سابق با شمار 25 هزار دستگاه که نمونه های اولیه اش به عنوان نسل دوم شناخته می شدند اما نمونه های به روز شده آن نسل سومی هستند. تقریباً تمام تانک های نسل سوم امروز روسیههمانند تی90 در حقیقت نمونه روز شده همین نسل از تانک ها به شمار می آیند.



تانک CHALLENGER 1/2 :

مشهور به قابل اعتماد ترین تانک جهان، ساخت صنایع دفاعی ویکرز انگلیس که نموبه اولیه آن در حقیقت اقتباسی بود از تانک شیر1 که زمانی برای ارتش ایران تکمیل شده بود. چلنجر 2 صاحب یکی از سنگین ترین زره های تانک دنیاست که ادعا می شود مقاومت زره چابهام نسل جدیدش تا دوبرابر بیشتر از فولاد است.




 تانک TYPE 99 :

جدید ترین تانک نسل سوم چینی مجهز به زرهی نامشخص و سیستم کنترل آتش پیشرفته با برد آتشی حدود چهار کیلومتر. بر اساس شنیده ها زره این تانک توان تحمل شلیک مستقیم تا هفت گلوله 125 میلیمتری تانکی مانند تی72 یا 9 گلوله مستقیم توپ 105 از فاصله 1800 متری را داراست.




تانک  M1 ABRAMS

پر شمار ترین تانک نسل سوم غربی مجهز به یکی از دقیق ترین سیستم های هدف یابی و شلیک با گلوله های اورانیوم ضعیف شده، در جریان سقوط عراق واحد های زرهی آبرامز تقریباً بدون دردسر خاصی از پس تانک های پراکنده عراقی مجهز به زره و تجهیزات قدیمی برآمدند، آن هم در شرایطی که در بیشتر مواقع تانک ها حتی به برد درگیری تانک های عراقی هم وارد نشده بودند.


چرا چشم مگس قرمز است؟

رنگ چشم همه ی مگس ها قرمز نیست. مثلاً در مگس معمولی خیلی وقت ها ممکن است بازتاب نور را در زاویه مشخصی در چشم مرکب حشره ببینید. در مگس های سرکه، چشم های دارای رنگدانه واقعی مشاهده می کنیم. دلیل رنگی شدن چشم در مگس سرکه ژن ها و پروتئین هایی است که رنگدانه هایی را می سازند که باعث قرمز شدن رنگ چشم می شود. رنگ قرمز یکی از متداول ترین رنگ های چشم در مگس سرکه است. رنگ های دیگر چشم ممکن است در میان مگس های سرکه پیدا شوند عبارت اند از قرمز تیره، زردآلویی، قرمز روشن، زرد و ...

 

چرا نهنگ ها خودکشی می کنند؟

زیست شناسان هنوز بر سر این که آیا واقعاً نهنگ ها خود کشی می کنند یا خیر بحث دارند. نهنگ ها اصولاً در اقیانوس های باز و وسیع زندگی می کنند. اما هراز گاهی یک یا چند یا حتی تعداد زیادی از آن ها به سمت سواحل می آیند، در آن جا گیر می افتند و در نهایت می میرند. این پدیده به خودکشی نهنگ ها معروف شده است. به نظر می رسد در ساحل گیر کردن نهنگ ها و در نهایت مرگ آن ها، ناشی از اختلال در سیستم های جهت یابی صوتی آن ها sonar، به دلیل زیاد شدن آلودگی های صوتی حاصل از انواع و اقسام قایق ها، کشتی ها و... است، نه خود­کشی. با این همه هنوز هم دلیل واقعی به ساحل آمدن و گیر کردن و بالاخره مردن نهنگ ها، آن هم در مقیاس های جمعیتی عظیم هنوز، یکی از راز های گیج کننده زیست شناسی است.

روی ابر راه بروید

این هواپیما که تنها با نیروی باد به جلو رانده شده و هدایت می‌شود، قرار است بر فراز آسمان آمریکا پرواز کرده و به مسافرانش یک منظره عالی از زندگی در بالای ابرها را ارائه دهد.
یک طراح پرتغالی طرحی به عنوان هواپیمای ابری ارائه کرده که به مسافرانش اجازه خواهد بر روی ابرها راه بروند!

به گزارش ایسنا عبور از ابرها، یک ایده برای حالتی بدیع از حمل‌ونقل است که مسافر در آن به سفر بیشتر از مقصد اهمیت می‌دهد.

این هواپیما که تنها با نیروی باد به جلو رانده شده و هدایت می‌شود، قرار است بر فراز آسمان آمریکا پرواز کرده و به مسافرانش یک منظره عالی از زندگی در بالای ابرها را ارائه دهد.

این هواپیمای انقلابی که توسط «تیاگو باروس» طراحی شده از چند بالون کروی با یک ساختار داخلی فولاد ضد زنگ تحت پوشش پارچه‌های نایلونی تشکیل شده است.

به گفته «باروس»، هدف ساخت این پروژه، کاهش انتشار کربن و به رقابت طلبیدن تمام ابزارهای انتقال سریع در زمان و مکان، به شیوه‌ای مبتکرانه، زیبایی‌شناسانه و پویا است.

این مبتکر 33 ساله امیدوار است بتواند طرح خود را به مرحله ساخت نزدیک کند؛ اگرچه زمانی برای آن مشخص نیست.

«باروس» این ایده را جالب خوانده؛ چرا که با آن می‌توان شناور بودن در جو و در بالای ابرها را احساس کرده و بدون توجه به مقصد، از سفر بر روی ابرها لذت برد.

به گفته وی همچنین این ابزار از کاربردهای چندگانه متعددی برخوردار بوده که از آن میان می‌توان به جنبه تفریحی تا امکان استفاده در صحنه‌های فجایع و بلایا اشاره کرد.

«باروس» در حقیقت یک معمار ماهر در نیویورک به شمار می‌رود. پروژه «عبور از ابر» وی ، اخیرا در رقابت بین‌المللی حیات با سرعت ریل، حضور یافته است.

اگرچه این پروژه در میان برندگان نبود، اما ایده آن یک رویکرد مفهومی قوی از یک چشم‌انداز جدید در شیوه سفر بوده که بر طراحی کشتی هوایی «زپلین» مبتنی است.