خروس ها، مانند بقیه جانوران یا بهتر بگوییم همه جانداران دارای یک سیستم زمانسنجی زیستی هستند که چرخه های روزانه، ماهانه و سالانه را در بدن آنها تنظیم میکند. آوازخوانی در خروس نیز مانند بقیه پرندگان تابع چرخه های روزانه است که در اصطلاح به آن Circadian Rhythms، می گوییم. به عبارت دیگر ساعت درونی مغز خروس جوری تنظیم شده است که کمی پیش از دمیدن سپیده صبح، زنگ میزند و در آن زمان است که خروس مشغول خواندن میشود. جالب است بدانید که اگر ساعت زیستی یک خروس که در همسایگی چند خروس دیگر زندگی میکند، زودتر زنگ بزند، می تواند کل خروس های همسایه را به خواندن تحریک کند! تنظیم کننده اصلی چرخه های روزانه خواندن در خروس ها، طول روز و اختلاف میان نور روز و تاریکی شب است. به همین دلیل، نورهای مصنوعی مانند چراغ هایی که تا صبح روشن می مانند، مانند پروژکتورها، تنظیم ساعت درونی جانورانی مانند خروس را برهم میزند. به همین دلیل است که برخی خروس های بی محل، در ساعت هایی غیر از صبح شروع به خواندن میکنند!
دلیل اینکه چرا خروس باید آمدن صبح را کمی پیش از طلوع آفتاب درک کند، این است که این کار، زمان شروع شکار حشرات و یا شروع مراقبت از قلمروی خروس را نشان می دهد. در اصل مهم ترین دلیل خواندن خروس، برای حفظ قلمرو است. وقتی خروسی می خواند در حقیقت به خروس های دیگر اعلام میکند که «اگر به حریم قلمروی من تجاوز کردید، باید منتظر مبارزه باشید» به خاطر همین است که خروس ها معمولا از یک نقطه بلند شروع به خواندن می کنند. با این کار هم صدایشان دورتر می رود و هم بیشتر می توانند به چشم بیایند و ابهت خود را نشان دهند!
منبع : مجله ی دانستنیها
بر اساس گزارشی که دولت کره در سال 2010 منتشر کرد، درحدود هشت درصد از جمعیت کشور کرهجنوبی از 9 ساله تا 39 ساله به نوعی از اعتیاد به بازی یا اینترنت مبتلا هستند.
گروهی کره جنوبی را دریچهای به سوی آینده بشریت میبینند، شاید دیگر کشورها نیز در آیندهای نهچندان دور،زمانی که زیرساختارهای تکنولوژیکی آنها به بهترین وضعیت ممکن برسد، شاهد موجی از اعتیاد کاربرانشان به بازی و اینترنت باشند.
در ایالات متحده اعتیاد به اینترنت و بازی در لیست راهنماهای آماری و تشخیصی اختلالات روانی قرار نگرفتهاست. بااینهمه در نسخه جدید این لیست، انجمن روانپزشکان آمریکا درخواست کردهاند که اختلالات ناشی از استفاده از اینترنت در لیست هشداردهندهها برای مطالعات آینده قرار بگیرند.
فراتر از این موضوعات، تعدادی از گروهها در انتظار ننشسته و به درمان این اختلالات ناشی از اعتیاد به اینترنت و بازی اقدام کردهاند. یکی از مشهورترین افراد فعال در زمینه درمان اعتیاد به اینترنت و بازی دکتر هان داگ هیون در کره جنوبی است که با استفاده از شیوه مشابه ترک الکل، به معتادان به اینترنت و بازیهای رایانهای با استفاده از مشاوره و درمان "حقیقت مجازی" کمک میکند.
از نظر وی پنج نشانه اصلی وجود دارند که میتوانند نشان دهنده اعتیاد افراد به اینترنت و بازیهای اینترنتی باشند. در صورتی که افراد چنین نشانههای هشداردهندهای را در خود ببینند،باید برای درمان این اعتیاد اقدام کنند:
1- الگوی معمول زندگی فرد مختل شدهباشد: اگر فردی تمامی طول شب به بازی بپردازد و در طول روز بخوابد، این نشانهای اخطاردهنده از اعتیاد به اینترنت و بازی به حساب میآید.
2- بیکار شدن: درصورتیکه گرایش به اینترنت و یا بازیهای رایانهای منجر به از دست دادن کار یا ترک کردن مدرسه شود، فرد به یکی از این دو مورد اعتیاد دارد.
3- نیاز به مدت زمان بیشتر: درصورتی که کاربر اینترنت یا بازی رایانهای به صورت مداوم مدتزمان تخصیص داده شده به بازی یا اینترنت را افزایش دهد، فرد به اینترنت یا بازی اعتیاد دارد.
4- وابستگی: تعدادی از کاربران زمانی که ارتباط خود را با اینترنت از دست بدهند و یا مجبور به ترک بازی شوند، حساس و مضطرب میشوند که این نیز نشانهای از اعتیاد به اینترنت است.
5- وسوسه: گروهی از کاربران که در زمان دور بودن از جهان دیجیتال به صورت مداوم وسوسه میشوند که دوباره به اینترنت یا بازی وصل شوند نشانه قدرتمندی از اعتیاد را در خود دارند.
منبع : همشهری آنلاین
به گزارش ایسنا، این ماشین که با هدف انجام تحقیقات همجوشی هستهای طراحی شده، دارای جریان کافی برای روشن کردن 100 میلیون حباب لامپ است.
به گفته سازندگان این ماشین، رفتار مواد را در دماها و فشارهای فوق بالا کنکاش و به عنوان منبع پرتو ایکس فشرده عمل میکند. این تواناییها از پالسهای عظیم جریان برق آن ناشی میشود. بخش درونی این ماشین 33 متر عرض دارد.
نخست جریان در صدها سیم تنگستن ریز جاری میشود و آنها را جهت تشکیل ابری از ذرات باردار یا پلاسما تبخیر میکند. پلاسما میدان مغناطیسی تولید میکند که ذرات را مجبور به مرتب شدن و صف بستن در مرکز ماشین میکند و در آنجا نوع آرایش ذرات منجر به تصادم آنها و تولید پرتوهای ایکس به طوراستثنایی قوی میشود.
میدان مغناطیسی نامرئی این ماشین میتواند برای سرعت بخشیدن به عملکرد صفحات فلزی و مواد خردشونده مهار شود. همچنین مارکوس نودسون محقق ساندیا توانست بیش از پنج میلیون برابر فشار جوی را برای فشردن الماس و تبدیل این سنگ قیمتی به پودر اعمال کند.
این ماشین بسیار خطرناک است زیرا پالس الکترومغناطیسی عظیم آن قادر است هر فردی را که در تلاش برای مشاهده این شتابدهنده است، از بین ببرد.
ادامه مطلب ...
رایان لینچ و مارکوستریست مبتکران آمریکایی این طرح درباره آن میگویند: این کیف موسوم به Solar Bag پس از قرارگرفتن در معرض اشعه فرابنفش آفتاب بیشتر میکروبهای موجود در آب را از بین میبرد و آب سالم برای خوردن آماده میشود.
گفتنی است پس از قرار گرفتن این بطری در آفتاب پس از شش ساعت تا سه لیتر آب قابل آشامیدن بهدست میآید که به گفته کارشناسان این میزان کم تنها مشکل این وسیله است. قیمت این کیف جیبی حدود 5دلار اعلام شده است.
منبع : همشهری آنلاین