دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

جدیدترین تلسکوپ فضایی برای مطالعه سیاه‌چاله‌ها پرتاب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، تلسکوپ جدید فضایی ناسا که از آن با عنوان نوستار (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) یاد می‌شود قرار است 13 ژوئن (24 خرداد) از جزایر مارشال به فضا پرتاب شود. این تلسکوپ فضایی اشعه ایکس توسط موشک Pegasus XL به فضا پرتاب می‌شود.

این مأموریت مدتها به تأخیرافتاده و سرانجام تا 2 هفته آینده اجرایی می‌شود.

فیونا هریسون محقق اصلی مأموریت نوستار در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا اظهار داشت: نوستار به مطالعه چگونگی تشکیل سیاه‌چاله‌ها و رشد آنها می‌پردازد و این که چگونه این فرآیندها بر سیاره‌های میزبان آنها تأثیر می‌گذارد.

وی گفت: این نخستین تلسکوپی است که بر اشعه‌های ایکس دارای انرژی بالا تمرکز می‌کند. این امر موجب می‌شود که نوستار برخی از گرم‌ترین، متراکم‌ترین و پرانرژی‌ترین پدیده‌ها را در جهان مطالعه کند که در این میان می‌توان به سیاه‌چاله‌ها و انفجارهای بزرگ ستاره‌ها اشاره کرد.

براساس اظهارات هریسون، نوستار این اجسام را با حساسیت بی سابقه‌ای از طریق مطالعه انرژی بالا و پایین و دامنه طول موج‌های کوتاه اشعه ایکس بررسی می‌کند. تصاویری که توسط نوستار ارسال می‌شود 10 برابر واضح‌تر از رصدگرهای اشعه ایکس کنونی در مدار است.


ادامه مطلب ...

آشنایی با 4 اسلحه برتر تک تیرانداز در جهان

سلاح های تک تیر انداز سنگین با کالیبر 12.7 میلی متر از جمله دوربردترین و دقیق ترین سلاح های انفرادی حال حاضر جهان هستند. ماموریت این سلاح ها درگیری با نفرات دشمن در فاصله ای بیش از 1500 متر است. اما نکته جالب و به نوعی خاص در مورد این سلاح ها در مقایسه سایر سلاح های تک تیر انداز، توانایی نفوذ گلوله این سلاح ها در خودروهای زرهی و دیوارها و پوشش های تقویت شده است.

سلاح اول، تفنگی از کشور صربستان به نام پیکان سیاه است که بنا بر اظهار نظر کارشناسان این سلاح نیز در زمره دقیق ترین و نیرومندترین سلاح های تک تیرانداز کالبیر بزرگ در جهان قرار می گیرد. این سلاح با مکانیزم گلنگدنی و با یک خشاب 5 تیر با گلوله های 108*12.7 میلی متر مسلح می شود و وزن آن 16 کیلوگرم است. این سلاح نیز در درگیری های کوزوو و جمهوری مقدونیه در بدترین شرایط آب و هوایی حضور داشته و توانسته است رضایت تک تیراندازان را به خود جلب کند. این سلاح به کشورهای اندونزی ،اردن، سریلانکا، مقدونیه و گرجستان نیز صادر شده است.
 
.


سلاح روسی KSVK نیز پاسخ روسها به نیاز نیروهای مسلح روسیه برای یک سلاح با کالیبر 12.7 میلی متری می باشد.اما نکته قابل توجه در این سلاح به کارگیری مکانیزم "بولپاپ" یا به عبارت دیگر ، قرار دادن خشاب در پشت قبضه سلاح می باشد. این عمل باعث می شود تا طول و وزن سلاح کاهش یابد. طول این سلاح 1400 میلی متر و وزن آن با دوربین و متعلقات 12 کیلوگرم بوده و از مکانیزم گلنگدنی استفاده کرده و دارای یک خشاب 5 تیر است.   


سلاح اتریشی HS.50 نیز از جمله دقیق ترین سلاح های تک تیرانداز کالیبر 12.7 در دنیا می باشد. لوله این سلاح با روش چکش کاری سرد تولید شده و از دقت بالایی در بردهای بالای 1500 متر برخورداراست. این سلاح در مدل اصلی فاقد خشاب بوده و هر گلوله بایستی منفردا به داخل لوله سلاح قرار داده شود. این عمل تا حدودی باعث کاهش وزن سلاح شده و وزن آن را به 12.4 کیلوگرم کاهش داده است. البته در یک مدل دیگر از این سلاح خشاب های 5 تیر نیز قابل استفاده می باشد.

 


سلاح آمریکای TAC 50 ساخت شرکت آمریکایی مک میلان با کالیبر 99*12.7 میلی متر و مکانیزم گلنگدنی یکی از سلاح های معروف و رکورد دار در این دسته از سلاح ها می باشد. در سال 2002 میلادی و در افغانستان این سلاح توانست یک نفر از شبه نظامیان طالبان را در فاصله 2430 متری هدف قرار دهد.
 
 
این سلاح با یک خشاب 5 تیر مسلح شده و دارای برد موثری نزدیک به 1600 متر بوده و تاکنون به ترکیه، کانادا و رژیم صهیونیستی صادر شده است.

مین

http://www.mod.ir/sites/default/files/news/min.jpg

مینهای پرشی خانواده ای از مینهای ضد نفر هستند که بر علیه نیروهای پیاده نظام در فضای باز کاربرد دارند.اساس عملکرد این مینها به این گونه است که پس فعال شدن مکانیزم مین ، یک خرج کوچک در مین فعال شده و مین را در حدود 1 متر به بالا پرتاب کرده و سپس انفجار رخ میدهد.
اولین نوع از این مینها سری S ساخت آلمان نازی بود که از سال 1935 تا 1945 میلادی در خدمت بود.این مین تاثیر بسیار زیادی بر طراحی سایر مینهای هم شکل خود داشت.


مین سری S ساخت آلمان نازی

نحوه عملکرد مین سری S
 
در طول سالهای جنگ سرد و پس از آن چندین کشور به تولید این نوع از مین ها پرداختند که می توان به کشورهای :ایالات متحده آمریکا،اتحاد جماهیر شوروی ، یوگوسلاوی سابق و ایتالیا اشاره کرد.



ادامه مطلب ...

ابداع لامپی که با خون روشن می‌شود

طراحی آمریکایی لامپی نامتعارف طراحی و ابداع کرده است که برای استفاده از آن باید ابتدا بالای لامپ را شکسته،‌از لبه های تیز شیشه برای بریدن انگشتتان استفاده کرده و چند قطره از خون خود را درون لامپ بریزید تا چراغ شروع به درخشیدن کند،‌باشد که ارزش انرژی که بی‌توجه آن را هدر می‌دهید را بیشتر بدانید!

"مارک تامسون" طراح این چراغ،‌طرحش را ایده‌ای می‌داند که می‌تواند انسانها را وادار کند درباره جامعه یکبارمصرفی که در آن زندگی می‌کنند،‌بیشتر فکر کنند. وی می‌گوید یک آمریکایی سالانه به صورت متوسط سه هزار و 383 کیلووات بر ساعت انرژی مصرف می‌کند،‌این میزان انرژی با انرژی مصرف شده به واسطه روشن گذاشتن چراغهای چهار اتاق در 12 ماه سال برابری می‌کند.


منبع :همشهری آنلاین




لامپ

ادامه مطلب ...

چگونه می توان سرعت تلفن همراه هوشمند خود را افزایش داد؟

مطالعاتی که اخیرا توسط مراکز تحقیقاتی انجام شد نشان می‌دهد جمعیت موبایل‌ها از تعداد مردم کره زمین فراتر می‌رود. اما به نظر می‌رسد انتظارات کاربران تلفن همراه کمتر برآورده می‌شود. مثلا 71 درصد از جمعیت کل کاربران موبایل انتظار دارند وب‌سایت‌ها مانند کامپیوتر با سرعت بالایی بارگذاری شوند.

به گزارش جی اس ام به نقل از روابط عمومی نوکیا، تقریبا دوسوم جمعیت کاربران وب در جهان توقع دارند وب‌سایت‌ها در تلفن همراهشان طی 3 ثانیه و حتی کمتر بارگذاری شود و اگر یک صفحه وب طی 5 ثانیه بارگذاری نشود، حدود سه‌چهارم کاربران تلفن همراه آن را رها می‌کنند. این قضیه تنها در مورد وب‌سایت‌ها نیست؛ باز کردن تصاویر و برنامه‌ها نیز با چنین رفتاری مواجه خواهند شد.

اما چه باید کرد؟ نکاتی هستند که رعایت کردن آنها به کاربران کمک می‌کند تا سرعت گوشی‌های خود را بالا ببرند؛

ادامه مطلب ...