
هلیکوپتر Mangusta در پاسخ به نیاز ارتش ایتالیا
به یک هلیکوپتر مدرن تهاجمی توسط کارخانه آگوستا در اوایل دهه 1970 طراحی و
ساخته شده است.این هلیکوپتر در زمان تولید خود جزو پیشروترین هلیکوپتر ها
در سیستم های دیجیتال و مدرن بود و این اتوماتیک بودن کمک زیادی به کم شدن
بار از دوش خدمه کرده است.
اولین نمونه این هلیکوپتر پرواز آزمایشی خود را
در 15 سپتامبر سال 1983 انجام داد هرچند قبل از آن نیز دو بار در 11 و 13
سپتامبر پروازهای کوتاهی انجام داده بود.
ابتدا ارتش ایتالیا در نظرداشت 100
فروند از هلیکوپتر Mangusta را به خدمت بگیرد ولی به دلیل فروکش کردن آتش
اختلافات و جنگ سرد این تعداد به 60 فروند تقلیل یافت و در نهایت هم 45
فروند به ارتش ایتالیا تحویل داده شد و در سال 1992 تولید آن متوقف
شد.
مشکلات در تامین بودجه ارتش ایتالیا و همینطور تغییر نیازهای آن از یک
هلیکوپتر تخصصی باعث شد که این هلیکوپتر کمتر به کار گرفته شود تا این که
در سال های 1992 تا 1994 در قالب نیروهای سازمان ملل به سومالی اعزام
شدند.
تسلیحات این هلیکوپتر عبارتند از 8 فروند موشک ضد تانک تاو ، یک توپ
20 میلیمتری و یک تیربار 12.7 میلیمتری است،همچنین این هلیکوپتر توانایی
حمل مسلسل های بیشتر در جایگاه موشک های خود و همینطور حمل راکت انداز های
غیر هدایت شونده را دارد.
موتور این هلیکوپتر دو موتور توربوشافت Piaggio
است که در ایتالیا تحت لیسانس کارخانه روزلرویس تولید می شود و همینطور
روتور این بالگرد از پنج تیغه تشکیل شده است.ارتش ایتالیا از سال 2002
هلیکوپتر های خود را به موتورهای ساخت کارخانجات روزلرویس مجهز کرد و شرکت
Furthemrore ایتالیا شروع به ارتقا و به روز رسانی این هلیکوپتر بر اساس
استاندارهای روز دنیا کرد.
مشخصات:
ورود به خدمت:1990
خدمه:2 نفر
طول:47.29 متر
اندازه روتور:11.9 متر
وزن(بدون سلاح):2.5 تن
بیشینه وزن هنگام برخاست:4.1 تن
موتور:2 موتور توربوشافت Piaggio
قدرت موتور:2 موتور هر یک به قدرت 825 اسب بخار
شعاع عملیات:100 کیلومتر
تسلیحات:
یک توپ 20 میلمیتری
8 موشک ضد تانک تاو
یک تیربار 12.7 میلیمتری
راکت انداز های غیر هدایت شونده