دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

آب گرم مریخی، احتمال حیات روی مریخ را بیشتر کرد

محققان به شواهدی از وجود آب گرم بر روی مریخ دست یافته‌اند. این یافته نشان می‌دهد سیاره سرخ می‌توانسته از حیات پشتیبانی کند

به گزارش خبرگزاری مهر، مطالعه جدید دانشگاه لیستر و دانشگاه اوپن در زمینه آب بر روی مریخ نشان داد شکاف‌های هیدروگرمایی در اطراف دهانه‌های آتشفشانی، مریخ را به گونه‌ای تحت تاثیر قرار داده که احتمالا یک محیط قابل زیست برای حیات میکروبی بوده است.

این تحقیق مشخص کرد دمای آب بر روی سیاره سرخ بین 50 تا 150 درجه سانتی گراد بوده است.

میکروب‌ها بر روی زمین می‌توانند در چنین شرایط دمایی آب زندگی کنند.

این تحقیق بر اساس جزئیات بررسی شهاب سنگ‌های مریخی بر روی زمین با استفاده از میکروسکوپ‌های قدرتمند در دانشکده فیزیک و اخترشناسی دانشگاه لیستر انجام شد. سپس محققان دانشگاه اوپن این یافته‌ها را مدل سازی رایانه‌ای کردند.

کاوشگران روی مریخ از جمله اسپریت، آپورچونیتی و کنجکاوی، سنگ‌های مریخی را برای یافتن تاریخچه زمین شناسی این سیاره سرخ بررسی کرده‌اند.

این محققان وجود آب در سیاره مریخ، دما و میزان آن را یکی از مهمترین سئوالات دانشمندان می‌دانند و می‌گویند در حالی که کاوشگران و مدارگردها در حال بررسی مواد معدنی بر روی مریخ هستند ما اینجا بر روی زمین نیز شهاب سنگ‌های مریخی داریم. این شهاب سنگ‌ها در سه گروه مختلف به زمین رسیده اند: shergottites، Nakhlitesو chassignites.

محققان این شهاب سنگ‌ها را بررسی کرده و می‌گویند در رگه‌های برخی از آنها می‌توان کانی‌های تازه شکل گرفته را مشاهده کرد.

تحقیقات دقیق در مورد کانی‌ها با استفاده از میکروسکوپ‌های الکترونی و میکروسکوپ انتقال الکترون نشان داده است نخستین کانی جدید شکل گرفته برای رشد در دیواره این رگه‌ها کربنات آهن بوده است.

این کربنات توسط آب غنی از دی اکسید کربن و در دمای 150 درجه سانتی گراد شکل گرفته است. زمانی که دمای آب به 50 درجه سانتی گراد کاهش یافته احتمالا کانی‌های رسی شکل گرفته‌اند که احتمالا پس از آن مرحله نامنظمی روی داده که همان ترکیب رسی را داشته است.

میکروب‌ها از تعاملات و واکنش‌های صورت گرفته در زمان شکل گیری کانی‌ها استفاده می‌کنند تا انرژی و عناصر ضروری برای ادامه حیات‌شان را به دست آورند.



نظرات 1 + ارسال نظر
دختر سیگاری دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 05:09 ب.ظ http://www.dokhtaresigari.blogfa.com

وبلاگتو دید زدم خوشم اومد و به افتخارت یه سیگار زدم
ایا میدونستی سیگار باعث افزایش هوش دخترا میشه؟
توی وبلاگ دختر سیگاری برو و ببین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد