دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

آشنایی با چند نوع کلت

امروزه سلاح‌های کمری اتوماتیک با کالیبرهای گوناگون، فراوان تولید شده‌اند و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه چند نوع کلت مورد بررسی قرار گرفته‌اند:


P239 زیگ زاور - سوئیس

شرکت اسلحه سازی زیگ زاور سوئیس از جمله شناخته شده ترین سازندگان سلاح‌های سبک در جهان به حساب می‌آید و محصولات آن در بسیاری از کشورهای جهان حتی کشورهای صاحب صنعت سلاح مانند آمریکا و انگلستان نیز توسط نیروهای نظامی و انتظامی مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از جدیدترین مدل‌های سلاح کمری این مدل " P 239 " است که از نظر ظاهر و همچنین نحوه عملکرد تفاوت آنچنانی با مدل های قبلی سلاح وجود ندارد و کاربری که با مدل های قبلی "زیگ زاور" کار کرده باشد به راحتی با این مدل جدید نیز کار خواهد کرد.

اما نکته متفاوت در این مدل این است که با 3 کالیبر متفاوت به بازار عرضه شده است. این سلاح با توجه به نوع کالیبر با خشاب‌های مختلف 7، 8 و 10 تیر به بازار عرضه شده است.

آشنایی با چند نوع کلت

وزنی در حدود 700 گرم و طول کمتر از 170 میلی متر این سلاح را به یک انتخاب مناسب برای نیروهای نظامی و انتظامی تبدیل کرده است. اما نکته جالب در مورد این مدل از سلاح این است که " P239 " به یکی از سلاح های بسیار پرطرفدار در بازار غیر نظامی آمریکا بدل شده است.



برتا 93 آر - ایتالیا

برتا نام شرکت ایتالیایی است که مدل 92 آن یکی از شناخته ترین گونه های موجود در بازار جهانی سلاح های کمری است.

اما گونه جالبی از سلاح کمری توسط این طراحی شده است که می تواند در حالتی از تیراندازی با هر بار کشیدن ماشه سه گلوله را شلیک کند.

برتا 93 آر در نیمه دوم دهه 1970 میلادی طراحی شده و در سال 1977 میلادی اولین مدلهای آن به بازار معرفی شد. با توجه به نیاز واحدهای عملیات ویژه و ضد تروریسم در ایتالیا این سلاح بر پایه مدل " برتا 92 " طراحی شد.

خاصیت اضافه شده به این سلاح وضعیت آتشی است که بر اساس آن تیرانداز می تواند با هر بار کشیدن ماشه سه گلوله شلیک کند. این قابلیت در درگیری های فاصله نزدیک قدرت آتش بسیار بیشتری را به کاربر سلاح می دهد.

آشنایی با چند نوع کلت

از دیگر تفاوت های موجود در این سلاح با مدلهای دیگر می توان به عرضه شدن یک قنداق قابل نصب برای آن اشاره کرد. این قنداق که در انتهای قبضه سلاح نصب می‌شود به همراه زائده ای در جلوی حافظ ماشه، به تیرانداز کمک می کند تا در حالت تیراندازی 3 تیر بتواند سلاح را بهتر کنترل کند.

شعله پوش این سلاح نیز قدری بلندتر طراحی شده است تا بتواند به دلیل نرخ بالاتر آتش از لوله حفاظت به عمل آورد. این مدل از سلاح کمری با یک خشاب 20 تیر عرضه شده و دارای وزنی در 1 کیلو و 170 گرم است.

برتا 93 آر می تواند در حالت شلیک سه تیر نرخ آتشی در حدود 1100 گلوله در دقیقه داشته باشد.




کا 5 - کره جنوبی

شرکت دوو کره جنوبی نیز دستی در طراحی سلاح دارد. سلاح کمری " K5 " 9 میلی متری از بدنه ترکیبی از جنس فولاد و آلومنیوم ساخته شده است و وزنی در حدود 800 گرم دارد.

آشنایی با چند نوع کلت


K5 با خشاب هایی به ظرفیت 12 یا 13 گلوله مسلح می شود. نکته مهم و به نوعی متفاوت در این سلاح به نصبت سایر سلاح های کمری در این بخش بحثی با عنوان ماشه سریع است.

ماشه " K5 " به گونه ای طراحی شده است که با صرف انرژی کمتر کشیده شده است و در نتیجه سرعت تیراندازی را افزایش می دهد. وزن کم به همراه سرعت بالای تیراندازی این سلاح را به انتخاب اول نیروهای مسلح کره جنوبی تبدیل کرده است.



وکتور - آفریقای جنوبی

تپانچه‌های سری وکتور در دو مدل " SP-1 " و " SP-2 " در آفریقای جنوبی ساخته می‌شوند و به غیر از این کشور به مالزی نیز صادر شده اند.

طراحان آفریقایی برای ساخت این سلاح از سلاح معروف ایتالیایی " برتا 92 " الگو گرفته اند.

آشنایی با چند نوع کلت

این سلاح در مدل " SP-1 " با کالیبر 9 میلی متری و در مدل " SP-2 " با کالیبر 40 اسمیت و وسون به بازار عرضه شده است.

این سلاح به گونه ای طراحی شده است که دارای کمترین لگد و عقب نشینی در هنگام تیراندازی باشد که در نتیجه دقت آن افزایش می یابد.

این سلاح با وزنی در حدود 1 کیلوگرم با خشابهایی به ظرفیت 15 گلوله برای کالیبر 9 میلی متری و 11 تیر برای کالیبر 40 اسمیت و وسون به بازار ارائه شده است.



سری 900 - برزیل

شرکت اسلحه سازی "تاروس" برزیل از جمله شرکت های شناخت شده برای دوست‌داران اسلحه‌های کمری در جهان به شمار می رود.

این شرکت برزیلی سابقه طولانی در بحث طراحی و ساخت انواع سلاح های انفرادی و خصوصا سلاح کمری دارد و توانسته است نیازهای پلیس و ارتش برزیل به عنوان یکی از نیروهای نظامی یکی از بزرگترین و پرجمعیترین کشورها در منطقه ناآرام آمریکای لاتین را تامین کند.

آشنایی با چند نوع کلت

سری 900 از جمله محصولات جدید این شرکت است که در کالیبرهای گوناگون برای نیازهای مختلف نیروهای نظامی و انتظامی طراحی و ساخته شده است. این مدل در سه کالیبر 9 میلی متری، 40 اسمیت ویسون و 45 به بازار عرضه شده است.

استفاده از آلومینیوم در ساخت بدنه این سلاح باعث شده است تا وزن آنها به حدود 850 گرم محدود شود.

این سلاح ها با توجه به نوع کالیبر با ظرفیت های خشاب متفاوتی بین 8 تا 15 تیر و به همراه سیستم هدف گیری لیزری برای درگیری در محیط های کم نور عرضه می‌شود.

منبع: مشرق

نظرات 1 + ارسال نظر
adele چهارشنبه 24 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 06:14 ب.ظ http://adele1379.blogfa.com/

اولیش رو از همه بیشتر دوس دارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد