دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

دانستنی ها

علمی - تازه های تکنولوژی - فضا - جنگ افزار

چرا فکرکردن شتابزده به تصمیم‌های بد منجر می‌شود

هنگامی که افراد شتابزده تصمیم‌می‌گیرند، اشتباهات بیشتری می‌کنند؛ اکنون یک بررسی جدید نشان می‌دهد که چرا اینگونه است: سلول‌های مغزی به اطلاعات جدید، حتی اطلاعات نادرست، بیش از حد حساس می‌شوند، و در نتیجه احتمال نتیجه‌گیری‌های اشتباه بیشتر می‌شود.

به گزارش لایو ساینس ریچارد هایتز، متخصص علوم اعصاب در دانشگاه وندربیلت آمریکا، که در این بررسی شرکت داشت، می‌گوید: "هنگامی که ما سعی می‌کنیم کارها را بیش از حد سریع انجام دهیم، احتمال بروز اشتباهات بیشتر می‌شود، و بعد هنگامی که سرعت انجام کار را کم می‌کنیم، دقت‌مان بیشتر می‌شود. مغز شما هنگامی که در موقعیتی قرار می‌گیرد که در آن مجبورید تصمیم‌های سریع بگیرید، چیزها را به طور متفاوتی می‌بیند."

این یافته‌ها که جزئیات آن در شماره اخیر جورنال "نورون" منتشر شده است، ممکن است به درک علت تصمیم‌گیری‌های اشتباه بوسیله افرادی دچار اسکیزوفرنی یا سایر اختلالات روانی کمک کند.

هایتز و همکارانش برای توضیح این پدیده دو میمون ماکاک را تعلیم دادند تا یک بازی را انجام دادند که در آن این دو مجبور بودند حرف L را در مجموع بزرگی از حرف‌های T و بالعکس روی یک صفحه نمایش تشخیص دهند.

پیش از هر بار بازی، با حلقه رنگی چشمک‌زن روی صفحه نمایش به ماکاک‌ها فهمانده می‌شد که خاطر دقت پاداش خواهند گرفت یا سرعت.

در آزمون سرعت، در صورتی که میمون‌ها حرف درست را به سرعت پیدا می‌کردند، به آنها آب میوه‌ای خوش‌طعم داده می‌شد. در آزمون دقت، بدون توجه به اینکه چقدر طول می‌کشد که میمون‌ها حرف درست را انتخاب کنند، به آنها آب میوه داده می‌شد، اما اگر اشتباه می‌کردند، برای مدتی باید از بازی خارج می‌شدند.

پژوهشگران سپس فعالیت سلول‌های عصبی (نورون‌ها) در ناحیه‌ای از مغز  را که مسئول استدلال‌های پیچیده است، یعنی قشر پیش‌پیشانی مخ، ثبت کردند.

هنگامی که میمون‌ها می‌دانستند که آزمون بعدی، آزمایش سرعت است، فعالیت الکتریکی نورون‌ها حتی پیش از شروع آزمایش افزایش می‌یافت، مانند ماشین‌هایی که دور موتورشان را پیش از شروع مسابقه بالا می‌برند.

این پژوهشگران دریافتند که در هنگام انجام آزمون‌های سرعت، نورون‌های مسئول پردازش اطلاعات بینایی هنگامی که به میمون‌ها فهمانده می‌شد حرف درست را انتخاب کرده‌‌اند، به شدت بیشتری فعال می‌شوند. به گفته هایتز این نورون‌ها حساس‌تر می‌شدند، گویی هنگام گرفتن تصمیم‌های سریع، اشیای روی صفحه نمایش برای مغز واقعا درخشان‌تر به نظر می‌رسند.

این حساسیت بالاتر ممکن است خوب به نظر برسد، اما به گفته هایتز" از آنجایی ادراک این اشیا تقویت شده است، ممکن است شما بیش از حد اهمیت واقعی به آنها واکنش نشان دهید، و به عبارت دیگر حتی پاسخ‌های اشتباه ممکن است به صورت پاسخ‌های درست دیده شوند."


نظرات 1 + ارسال نظر
Hani77 پنج‌شنبه 18 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 03:58 ب.ظ

خیلی ممنون ... وبلاگتون عاااااالیه...موفق باشید.... .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد